IP-strategi: få oversikt og oppdag hvor verdifulle dere er

To som ser utover et landskap. Illustrerer at IP-strategi gir oversikt.

Fotorettigheter: Nerderiket AS

Bedrifter har gjerne en forretningsplan og en markedsføringsstrategi. I reklamemateriell blir det fremhevet hvilke fantastiske produkter og tjenester som tilbys. Selvsagt. Likevel er det en viktig ting som ofte blir glemt: en plan for å ivareta det som gjør at bedriften er enestående og har noe så bra å levere.

Har dere en slik plan i din bedrift? Har dere en plan for hvordan dere skal fange opp, ta vare på og få verdi ut av den kunnskapen dere sitter på, og de ansattes glitrende ideer?

Det kalles å ha en IP-strategi. En plan for hvordan dere skal forvalte egne immaterielle verdier - og hvordan dere skal forholde dere til andres. Hvis dere ikke har det fra før, vil jeg anbefale å gå i gang med det samme. (Sjekk ut konseptet Balsam for Business®️ her på siden.)

Manglende IP-strategi er også IP-strategi

… og det er en dårlig en. Immaterielle verdier er der, enten man utnytter dem eller ikke.

Mange tenker at det er dyrt - og bortkastet - å investere i patenter, designregistreringer og varemerkebeskyttelse. Og det kan det i noen tilfeller være. Men det er lurt, i hvert enkelt tilfelle, å ta aktivt stilling til om det er nødvendig eller ikke. Hvorvidt det er en god idé for eksempel å søke om patent, er forskjellig fra bedrift til bedrift og fra oppfinnelse til oppfinnelse. Jeg anbefaler derfor at dere skaffer oversikt over hva dere har, og deretter tar stilling til hvordan det er fornuftig å gå frem.

Dere kan for eksempel …

… for det første:

  • kartlegge hva dere sitter på av kompetanse, materiell og teknologi.

  • vurdere konkurransen på området.

  • bestemme hvilke områder/markeder – både teknisk og geografisk – dere ønsker å operere i.

  • sjekke deres egen hjemmeside, for å se på fargebruk, logoer, slagord, og den type ting: hvordan vil dere at kunder skal gjenkjenne dere? Er dere konsekvente?

… for det andre:

  • sette dere ordentlig inn i hvilke former for beskyttelse som finnes.

  • sørge for at alle i bedriften har en forståelse av hva immaterielle verdier er, og hvorfor slike verdier er viktige.

… for det tredje:

  • bestemme dere for – i prioritert rekkefølge – hva som er viktig å beskytte, på hvilken måte og hvor.

  • og så, selvsagt, gjennomføre dette i det omfang det er økonomisk fornuftig.

… for det fjerde:

  • følge opp IP-strategien regelmessig.

Når dere har et bevisst forhold til immaterielle verdier, er sjansen mye større for å få utnyttet dem til fulle og i tillegg unngå ubehagelige overraskelser.

Tre ting dere kan begynne med

Her er tre elementer – som kun koster den tida det tar dere å gjøre det – som kan vise seg å være gull verdt:

  1. Få orden på alt av dokumentasjon:
    Sett på dato og ta vare på reklamemateriell, brosjyrer, vellykkede og mislykkede kampanjer, nettsideinnhold, tegninger, logoer, medieomtaler, fortrolighetsavtaler, kontrakter og publikasjoner.

  2. Still spørsmål:
    «If you do not know how to ask the right question, you discover nothing», sa William Edwards Deming. Jeg kunne ikke vært mer enig. En god måte å fange opp det makeløse i bedriften på, er å stille spørsmål til de ansatte. Sjekk inn regelmessig og vær nysgjerrig. Finn ut hvilke problemstillinger folk jobber med, og hvilke ideer de har til løsninger.

  3. Regelmessighet og system:
    Lag en rytme og et system for IP-strategien deres. Det tar tid å bygge vaner. Hvis ikke hele prosjektet skal bli etter innfallsmetoden og ideene smuldre bort mens dere er opptatt med andre ting, bør dere sette av fast tid til å jobbe med det. Få det inn i kalenderen. Bedriften bør ha et system for hvor og hvordan nye ideer skal loggføres, samt for hvordan dere tar stilling til hva dere skal gå videre med.

Immaterielle rettigheter – en slags omvendt forsikring

Det er helt vanlig (og viktig) å forsikre det viktigste i bedriften: de ansattes liv og helse. Menneskene er uerstattelige. I forretningssammenheng er menneskene den viktigste ressursen, og det er også de som bidrar med det nest viktigste i bedriften: de immaterielle verdiene. Kunnskapen, måter å gjøre ting på, tekniske nyvinninger, systemer, tegninger, produksjonsmetoder … og mer.

Rett og slett det som gjør at kunder kommer til dere.

Det er ikke sånn at dere må søke om patent, eller registrere varemerker og design i hytt og vær. Men det er smart å ta fortløpende stilling til det.

Registrerte rettigheter har ikke verdi i seg selv, men for eksempel i samme øyeblikk som dere gjør suksess med produktet/tjenesten deres, kan det være altavgjørende at dere kan dokumentere rettigheter. På den måten sikrer dere at det faktisk er dere som får fortjenesten også, av arbeidet dere har lagt ned.

Skal vi ta en prat om hvordan en god IP-strategi kan se ut hos dere? Benytt kontaktskjema under tjenesten Gjennomslag®. Du finner det her:

Forrige
Forrige

Få orden på bedriftens immaterielle verdier - og få bedre tid på kjøpet

Neste
Neste

Hva er egentlig patent, design og varemerke?