Bloggen om immaterielle verdier
(Currently only in Norwegian.)
Komplisert tema på en ukomplisert måte. Kos deg med bloggen om de største verdiene du har i bedriften din – de immaterielle – og hvordan du kan nyttiggjøre deg dem.
Varemerke, patent, design? IP-strategi? Du får det forklart her.
Sorter etter tema
Stopp snøballen
Patentprosessen kan fort balle på seg. Før du vet ordet av det er du som patentansvarlig, nedlesset i oppgaver du ikke visste eksisterte.
Hva er de vanligste “smertepunktene” for patentansvarlig? Kjenner du deg igjen?
Og ikke minst: er du klar for å stoppe snøballen?
Hva er patent?
Mange har en formening om hva patent er, men det er mange misforståelser ute og går. La oss se på hva patent egentlig er. Helt konkret.
Hva skal du med patent?
Har patent noe for seg for en oppstartsbedrift?
Du har utviklet ny teknologi, og lurer på om du bør søke om patent. Men du vet at det er ganske kostbart. Dessuten har du hørt at små bedrifter har lite å stille opp mot gigantene, hvis de havner i patentkonflikt.
Hva gjør du? Skal du søke om patent, eller la være?
Når bør du tenke på varemerke?
Når er det lurt å tenke på varemerkebeskyttelse? Kanskje er det nok å beskytte logoen ved oppstart av bedrift. En god test er å spørre seg: hva er verdifullt for oss i vår bedrift? Etterfulgt av: er dette beskyttet på noen måte?
Her er noen forslag til når du kan tenke på varemerke.
God IP-strategi er god business
Tenk om det var én ting dere kunne gjøre for å få opp lønnsomheten, komme bedre i posisjon og få økt tillit i markedet. Det er det! IP-strategi er en riktig god start for å øke verdien i bedriften.
Hvordan kan det lønne seg? Hvilke problemer kan du unngå?
Varemerke – et kjennetegn
Et varemerke er et kjennetegn. Det kan være kjennetegn på bedriften din, produktet ditt eller tjenestene dine. Har du sikret deg rettighetene til det som er ditt?
Få orden på bedriftens immaterielle verdier - og få bedre tid på kjøpet
Det er kanskje ingen det er viktigere for, enn små og mellomstore bedrifter, å ha orden på IP-strategi, ryddighet i patentporteføljen og klarhet rundt eierforhold av immaterielle rettigheter.
Hvis du ikke ønsker tapt fortjeneste, kostbare feilsatsinger eller alvorlige konflikter, for eksempel i form av dyre søksmål, er det lurt å ha IP-en på stell. Men det er ofte lettere sagt enn gjort.
IP-strategi: få oversikt og oppdag hvor verdifulle dere er
Har dere en plan for hvordan dere skal fange opp, ta vare på og få verdi ut av den kunnskapen dere sitter på, og de ansattes glitrende ideer? Og hva med å redusere faren for å gjøre inngrep i andre sine rettigheter? Det kalles å ha en IP-strategi - og det er en plan for hvordan dere forvalter bedriftens aller største verdier. De immaterielle.
Hva er egentlig patent, design og varemerke?
For noen immaterielle verdier kan det søkes om registrering av rettigheter. Her skal vi se på de registrerbare rettighetene patent, design og varemerke. Vet du forskjellen på disse, og hvordan du kan bruke dem?
Uklart hvor veien går videre? Dette bør du vite om forundersøkelse for patent
Det er smart å få gjort en forundersøkelse uansett om du har tenkt å søke om patent, trenger ideer til produktutvikling, eller ønsker å sjekke om du har handlingsfrihet, såkalt freedom to operate. Antakelser kan vise seg å være en gigantisk tabbe.